Minggu, 02 Agustus 2009

3 jawapan

PEMUDA :Anda siapa Dan apakah bisa menjawab
> pertanyaan-pertanyaan
> saya?
>
> Kiyai :Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya
> akan menjawab
> pertanyaan anda.
>
> Pemuda :Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai
> orang yang pintar
> tidak mampu menjawab pertanyaan saya.
>
> Kiyai :Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya.
>
> Pemuda :Saya ada 3 pertanyaan:-
>
> 1.Kalau memang Tuhan itu ada,tunjukan wujud tuhan
> kepada saya
> 2.Apakah yang dinamakan takdir
> 3.Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan
> ke neraka yang
> dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan.
> Sebab mereka
> memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah
> berfikir sejauh
> itu?
>
> Tiba-tiba kyai tersebut menampar pipi pemuda tadi
> dengan keras.
>
> Pemuda (sambil menahan sakit) :Kenapa anda marah
> kepada saya?
>
> Kiyai :Saya tidak marah...Tamparan itu adalah
> jawaban saya atas 3
> pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.
>
> Pemuda :Saya sungguh-sungguh tidak mengerti.
>
> Kiyai :Bagaimana rasanya tamparan saya?
>
> Pemuda :Tentu saja saya merasakan sakit.
>
> Kiyai :Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?
>
> Pemuda :Ya!
>
> Kiyai :Tunjukan pada saya wujud sakit itu!
>
> Pemuda :Saya tidak boleh.
>
> Kiyai :Itulah jawaban pertanyaan pertama...kita
> semua merasakan
> kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.
>
> Kiyai :Apakah tadi malam anda bermimpi akan
> ditampar oleh saya?
>
> Pemuda :Tidak.
>
> Kiyai :Apakah pernah terfikir oleh anda akan
> menerima tamparan dari saya hari ini?
>
> Pemuda :Tidak.
>
> Kiyai :Itulah yang dinamakan takdir.
>
> Kiyai :Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan
> untuk menampar anda?
>
> Pemuda :Kulit.
>
> Kiyai :Terbuat dari apa pipi anda?
>
> Pemuda : Kulit.
>
> Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?
>
> Pemuda : Sakit.
>
> Kiyai : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan
> neraka juga terbuat dari api, jika Tuhan menghendaki
maka
> neraka
> akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar